Povestiri ACASA Povestiri de lecturi scolare

«

»

CARTILE DE JOC au avut inițial un scop educativ

Literatura si arta

Cartile de joc

au avut inițial scop educativ

Alisa în Ţara Minunilor şi cartile de joc care formau curtea Regelui și Reginei de Cupă m-au făcut să mă gândesc mai mult la acest fel de cărţi.

semne-la-cartile-de-joc

Semne la cărțile de joc

Se spune că istoria cărţilor de joc ar fi început în China, cam cu 1800 de ani înainte de Christos. Unele legende chinezeşti îi acordă meritul de a le fi inventat lui Wu, acelaşi care ar fi născocit şi jocul Go.

Prin secolul al XIV-lea, navigatorii arabi sau cei italieni ar fi adus cartile de joc în Europa. Un cronicar italian,  Niccolo de Coveluzzo, atestă primul existenţa lor,  în anul 1379. El  spune ca în oraşul  Viterbo se juca cu cartile de joc un joc de origine indiană, numit “naibis” . În acea vreme, cartile de joc purtau imagini care reprezentau Papa, Împăratul, Cerşetorul, cele nouă Muze, cele şase Virtuţi şi cele şapte Planete care erau cunoscute pe atunci. Jocul avea evidente scopuri educative.

O însemnare din anul 1392 atestă faptul că existau şi în Franţa cărţi de joc. Atunci  regele Carol al VI-lea a cumpărat trei seturi de cărţi de joc aurite şi frumos pictate, adevărate opere de artă. Mari jucători de cărţi au fost  regele Carol al VI-lea, Caterina de Medici, cardinalul Mazarin  şi regele Ludovic al XIV-lea, „Regele Soare”.

Cărţile de joc au avut imprimate pe ele întâi semne ce reprezentau animale, apoi flori, precum şi diverse alte obiecte. S-a trecut apoi la patru culori si patru semne: frunza, ghinda, inima  şi clopoţelul. Aceste semne au fost schimbate de francezi, care au introdus trefla, caroul, cupa şi respectiv pica.

Până în secolul al XVII-lea, numele de figuri se deosebeau de la ţară la ţară şi chiar de la o epocă la alta. Erau figuri cu nume de personaje biblice, de regi şi regine, de personaje mitologice sau literare.

Până la Revoluţia Franceză regele a fost cea mai valoroasă carte de joc, apoi a apărut „Asul”. Americanii au adăugat la figuri, pe la mijlocul secolului al XIX-lea, Joker-ul, care poate ţine loc oricărui semn şi oricărei valori.

Cartile de joc au fost folosite pentru educarea copiilor si pentru jocurile adulţilor, dar şi pentru divinaţie, arta ghicirii viitorului. Cât timp au fost albe pe spate au fost întrebuinţate şi ca notiţe, mesaje, reclame,  chitanţe şi chiar bani !

O întrebuinţare interesantă a lor, în atenţia contemporanilor, este construirea celor mai neaşteptate obiecte: mingi, lămpi, fotolii, sculpturi, zgârie-nori și, bineînțeles, castele.

castel-din-carti-de-joc

Castel din cărți de joc

Nu putea lipsi de aici macar o secvenţă de trucuri cu cartile de joc ! Urmăriţi-l pe David Copperfield !

Sursa foto

Îi invit la un joc de cărţi pe: Alex Mazilu,  Mirela Pete, Pato Basil, Teo Negura, Vero.

4468025380

2 pings

  1. Viața lui DAVID COPPERFIELD - filme inspirate de roman - Povestiri de lecturi școlare

    […] în articolul Cărţi de joc un videoclip cu David Copperfield, magicianul. Asta mi-a amintit de eroul romanului David […]

  2. ALICE IN TARA MINUNILOR de Lewis Caroll – Capitolele 7-8

    […] Nu e de mirare că la curte personajele erau cărți de joc. Aceste obiecte au o istorie lungă și interesantă. Dacă ţi-a plăcut, trimite şi altora […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Puteti folosi aceste HTML etichete şi atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>